Om projektet

GUMMI-LISA hösten 2014



Projektet blir en fortsättning på KONSTiga djur som var en del av Läslyftet. Även Gummi-Lisa drivs och finansieras av Bildningsförvaltningen och Kultur- och turismförvaltningen i Katrineholms kommun. I det kommande samarbetet mellan bibliotek och förskola kommer närläsning av bilderboken Gummi-Lisa hittar hem att stå i fokus. Målgruppen den här gången är 1-3åringarna. I Katrineholm har vi bestämt oss för att köra i egen regi, men vi är inspirerade till valet av bok genom Läsrörelsens projekt Berätta leka läsa samt förskolan Sagobacken i Hallsberg och deras läsprojekt kring samma bok.

Vi ska precis som förra gången väva samman olika estetiska uttryck. Konsthallens pågående utställningar spelar en viktig roll som avstamp och inspiration. Från Kultur- och turismförvaltningen är det konstpedagog Synnöve Pohjola, barn- och ungdomsbibliotekarie Linda Göth och barnbibliotekarie Annika Elmhag som tillsammans genomför projektet ihop med förskolorna.

Precis som i KONSTiga djur anpassar man upplägget efter förskolans förutsättningar. Man anpassar upplägget till barnen – man kan dela upp och variera beroende på ålder. Exempelvis göra något med 1åringarna och något annat för 3åringarna.

Annika Mindedal, språkutvecklare och lektor i Katrineholms kommun, erbjuder en kurs för förskolans pedagoger till hösten. Hennes kurs löper över samma tid som projektet och kan ses som en fördjupning av temat litteraturförmedling till små barn. Annika Mindedal har varit tydlig med vikten av att starta det språkutvecklande och lässtimulerande arbetet tidigt. Vi ser KONSTiga djur och Gummi-Lisa som exempel på sådana satsningar. De inbegriper dessutom arbetssätt som främjar inte bara språklust utan även andra ämnen. Fokus ligger dock på de språkrelaterade målen.

 Enligt Läroplan för förskolan (Lpfö 98/10) ska förskolan bland annat sträva efter att varje barn
  • ”Utvecklar intresse för skriftspråket samt förståelse för symboler och kommunikativa funktioner.” 
  • ”Utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra.” 
  • ”Utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama.” 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar